Omreguleringen i Sverige har fått flere spillselskaper til å ta omsorgsanvar og gjort det enklere å jobbe på tvers med systemer og oppfølging av problemspillere.
Det sa Adam Reuterswärd fra Spelfriheten da han gjestet Spillkonferansen på Gjøvik i regi av Norsk Bransjeforening for Onlinespill 12. juni.
Reuterswärd leder en organisasjon som hjelper spilleavhengige og ser gjennom deres hverdag hva som er blitt bedre.
Flere tar forebyggende kontakt
– Veldig mye bra har skjedd i Sverige. Omsorgsinnsatsen fra de lisensierte selskapene er en helt annen. Før lisens snakket alle om at de tok det ansvaret – nå ser vi at de gjør det, sa Reuterswärd.
Da han selv spilte på seg store økonomiske, juridiske og sosiale problemer, ble han aldri kontaktet av selskapene for bekymringssamtaler. Kun såkalte VIP-agenter som ville ha han til å spille mer i bytte mot eksklusive premier.
Nå opplever Spelfriheten langt færre tilbakemeldinger fra problemspillere om denne typen fristelser – men flere om at selskapene faktisk tar forebyggende kontakt.
Slutt på Ville Vesten
– Vil man lure systemet, greier man det. Enten det er betalingsformidling, IP-blokkering eller annet. Men de fleste nye spillere begynner hos lisensierte selskap. Da kan vi jobbe forebygging via dem fra start, og det er mye enklere å få til sammen i en lisensregulering med systemer og oppfølging på tvers. Vi har fått et mer kontrollert marked der det før var Ville Vesten, sa Reuterswärd.
Han mener det er en helt annen villighet nå etter lisensreguleringen for ha dialog og samhandle.
– Omsorgsarbeidet fra Svenska Spel og ATG var bra, men det nådde jo ikke oss. Nå har vi et samarbeid med en rekke av de største aktørene, med en reell vilje til å få dette til på ordentlig. For spill bør ikke forbys – men det må bli tryggere!
—
Se video av hele foredraget til Adam Reuerswärd her
Denne artikkelen er en del av en serie der vi presenterer alle foredragene som ble holdt under Spillkonferansen 12. juni på Gjøvik.