Mer enn 8 av 10 kunder Kindred identifiserer som mulige problemspillere, endrer atferd til det bedre.

Det sa Maris Catania, Head of Responsible Gambling & Research i Kindred, da hun gjestet Spillkonferansen på Gjøvik i regi av Norsk Bransjeforening for Onlinespill 12. juni.

Utgangspunktet for Catanias innlegg var Kindreds «The journey towards zero» – prosjektet de har satt i gang for å bekjempe all problemspilling blant sine kunder.

– Tidligere var de som jobbet med ansvarlig spill en liten flittig gjeng i hjørnet. Nå er det  blitt en helt sentral del av oppdraget som vår CEO rapporterer på. Det er nøkkelen for å lykkes, sa Catania.

Fra automatisk til personlig oppfølging

Hun fortalte at Kindred finansierer en rekke stipendiater og forskningsprosjekter både innen problemspilling og beslektede felt som digital avhengighet. Årlig samler de lovgivere, operatører, forskere og behandlere for å utveksle erfaringer, og tilbyr gratis tredjeparts-apper som blokkerer spill.

Overfor egne spillere utfører de atferdsanalyser som klassifiserer spillerne på ulike risikonivå. Hvert nivå utløser en egen respons med økende grad av personlig oppfølging.

– De som «flørter» med risikomarkørene, får automatisk oppfølging med for eksempel pop up-varsel som lar kundene få vite hvorfor de er fanget opp så de selv kan reflektere over det. De som havner på et høyere risikonivå, får personlig oppfølging, sa Catania.

Frykter illegale midler

Hun ble utfordret fra salen på hvorvidt Kindred egentlig vil kvitte seg med problemspillere dersom disse legger igjen store summer hos operatøren. Til det var budskapet klart:

– Det ville i så fall vært veldig dårlig business. Problemspillere går ganske fort tom for penger, og hvis de fortsetter da er det med penger de ikke skulle hatt. Kommer disse inn i systemet ditt, sitter du i saksa – med rettsaker og tiltak fra lovgivere og reguleringsmyndigheter. Er du i tillegg et børsnotert selskap, er det nok med én slik sak, for at kursen faller.

Denne artikkelen er en del av en serie der vi presenterer alle foredragene som ble holdt under Spillkonferansen 12. juni på Gjøvik.