Urent trav fra monopol-lobbyen

Forbausende at monopol-lobbyen så systematisk tyr til usannheter, myter og skittkasting.

Kronikk i Dagens Næringsliv 1. juli 2019

Carl Fredrik Stenstrøm – Generalsekretær i NBO

https://www.dn.no/spill/spill/norsk-tipping/spillselskaper/innlegg-urent-trav-fra-monopol-lobbyen/2-1-630591

Spillavhengighet er noe vi også ønsker til livs. Vi ønsker gjerne å samarbeide med Actis og andre om en ansvarlig spillpolitikk i Norge. Men fakta bør dog være rett. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

I en kronikk i DN 25. juni går det så langt at generalsekretæren i Actis tyr til falske nyheter. Hun gjentar at 120.000 nordmenn sliter med pengespill. Dette til tross for at de måtte beklage sine feilaktige utsagn og tallbruk for bare et år siden da «Faktisk.no» avslørte Actis i juks. Spillavhengighet er noe vi også ønsker til livs. Vi ønsker gjerne å samarbeide med Actis og andre om en ansvarlig spillpolitikk i Norge. Men fakta bør dog være rett.

Dette skrev Faktisk.no om saken: Tallet på 120.000 er vesentlig høyere enn det Direktoratet for e-helse opererer med. På sine nettsider skriver direktoratet at «Cirka 34.000 personer i Norge anslås å ha problemer med gambling og pengespill». Da dette ble påtalt måtte Actis beklage og legge seg flate. Men nå dukker tallet opp igjen som et viktig premiss. Tankene går til et begrep som «falske nyheter».

Vi lar oss overraske over skjønnmalingen av Norsk Tipping som bedrives av motstanderne av en ny lisensmodell. Vi møter en kampanje som sprer myter og usannheter via «uavhengige» organisasjoner. Dette er kjente lobby-grep, men det stiller i det minste krav til sannferdighet.

Et sentralt punkt i hele spill-debatten handler om hvem som får støtte av hvilke aktører – og hva som er etisk rett. Igjen dras fakta og virkelighetsbeskrivelsen ut av proporsjoner og Actis kaller spillbransjen desperat. Vi hadde forventet mer av dem enn å strø om seg med faktafeil, karakteristikker og historieforfalskning.

Pernille Huseby skriver: «Jackpoter, bonuser og andre økonomiske incentiver, direktemarkedsføring på epost og sms, og lokketilbud for å få folk tilbake til spillingen, er metoder som brukes flittig av uregulerte aktører for å feste jerngrepet om sårbare mennesker. Dette er virkemidler Norsk Tipping sier nei takk til, men som de utenlandske selskapene pøser på med. Fordi det virker på dem som vi helst ikke burde spille».

Dette er både feil og usaklig. Er reklametrykket fra Norsk Tipping ukjent for våre kritikere? Vet de ikke at Norsk Tipping er en tung leverandør av 85 ulike casinospill på nett, med både poker, rulett og black jack. Samt en lang rekke «unge» spill med animasjoner som til forveksling kan minne om Disney-universet?

Norsk Tipping driver aktiv markedsføring og utvikler spill for å få flere til å spille. Ansvarlighet blir en tøyelig term som tilpasses de til enhver tid nye spill som lanseres. Det er kanskje helt ok, så lenge det gjøres av Norsk Tipping? Vi vil støtte arbeidet mot spillavhengighet og spill-problemer. Men det kan gjøres uten et gammeldags monopol. Vi tror det gjøres best med en felles lisensordning som regulerer hele spillbransjen, med like regler for alle. Da kan Actis og andre organisasjoner jobbe for spill-ansvarlighet på en objektiv, saklig og rasjonell måte. Ikke bare som en lobbyist for Norsk Tipping.