Svensk Toppfotball doblet sine inntekter gjennom avtalen med Unibet. Det er ingen tvil om at overgangen til lisensmarked har gitt mer ressurser for vår del. Samarbeidet med Unibet handler ikke bare om penger, men en helhet som inkluderer mange viktige samarbeidsområder.

Mats Enquist, seniorrådgiver i svensk toppfotball

Vi fikk høre et engasjerende innlegg fra nabolandet, av Mats Enquist som har vært sjef for den svenske fotballigaen de siste tolv årene. Han har bred bakgrunn fra idretten både som aktiv og organisatorisk i ulike roller.

-Svensk Elitfotball ble etablert i 1928. Vi omsatte for 270 mill i 2012 når jeg startet opp der og når jeg sluttet omsatte vi for rundt 850 millioner. Da jeg begynte i 2012 var 11 prosent interessert i Allsvenskan og Superettan, og når jeg sluttet var 44 prosent interessert. Det var i gjennomsnitt rundt 5.000 på tribunen i 2012, og nå er det mer enn 10.000. Oppdraget er å markedsføre og utvikle Allsvenskan og Superettan nasjonalt i Sverige, og dette synes jeg dermed at vi sammen har lykkes ganske bra med.

Man må bygge attraktivitet

-Skal du tiltrekke deg penger på profesjonell idrett, da må du også bygge attraktivitet og interesse.  Vi lever på egne inntekter. Vi har to ligaer og 32 klubber totalt, og det avholdes totalt 480 (240 + 240) kamper per år. Det totale publikumsantallet er i overkant av 3 millioner. Allsvenskan er den mest populære ligaen i Sverige med et publikumssnitt på over 10.000 per kamp, og med en slik oppmerksomhet blir man attraktiv for partnere, hvorav en hovedsponsor selvsagt er aller viktigst.

-Fotballen startet det første spillselskapet i Sverige og eide det ganske lenge. På 90-tallet gikk man over til Staten med løfte om å heller motta penger på annen måte med den hensikt å rendyrke virksomhetene. Når jeg kom inn i 2012 skulle vi forhandle om ny avtale, og Svenska Spel ville mer eller mindre halvere avtalen med oss. Det ble en ganske tøff debatt hvor vi argumenterte med at vi var på vei oppover og fortjente mer, og vi fant til slutt frem til en noe forbedret løsning. Dette holdt noen år, og vi hadde et veldig godt samarbeid med Svenska Spel. På den tiden var det kun et selskap vi hadde anledning til å forhandle med.

Overgangen til Unibet

-Rett før lisensmarkedet skulle åpnes var det en veldig merkelig tone i debatten. Vi fikk et forslag fra Svenska Spel hvor avtalen skulle bli uforandret, vi gikk deretter til våre klubber og sa at vi syntes vi var mer verdt siden det har hent såpass mye i fotballen. Men av respekt for alle våre år sammen så aksepterte vi å godta en avtale med samme forutsetninger. Men så trakk styret i Svenska Spel avtalen tilbake. De ville nedjustere avtalen, men det hadde ikke vi mandat til. Tiden gikk og vi ventet på et nytt tilbud. Da tilbudet kom var det lavere. Vi henviste til at dette måtte diskuteres på medlemsmøte, men da trakk de dette tilbudet også. Jeg føler ikke at dette var en helt ærlig ment forhandling. Det føltes slik at de kunne presse oss gjennom å ha en så dominerende posisjon. Dermed begynte vi å tenke alternativer. Vi snakket først med klubbene, og de sa nei til å signere en dårligere avtale. Man mente at det ikke fantes noen grunn til det. De ba oss heller gå ut på markedet og undersøke hva som skjer nå som lisensmarkedet åpnes opp. Vi hadde et antall møter og jeg tror det ble 91 som fikk lisens i Sverige. Vi må samarbeide med noen som har muskler, ambisjoner og som er klare for å gjøre en stor forandring i sin måte å jobbe på. Og da fant vi frem til Unibet. Vi gikk fra 87 millioner per år til 150 millioner per år, og det er selvsagt veldig mye penger. Det er nå fem år siden og avtalen strekker seg over 6 pluss 6 år. Av hva jeg hører ser alt bra ut, vi er veldig fornøyd, Unibet er fornøyd og jeg kan nok si at vi har aldri hatt en så seriøs virksomhet ved spørsmål rundt spill. Jeg vil si at hele markedet i Sverige har skjerpet seg, også Svenska Spel, når man fikk press på seg ved å måtte operere i et lisensmarked.

Viktige punkter gjennom samarbeidet med Unibet

  • Vi kommer ikke utenom at økonomi er en faktor. Vi doblet årsinntekten via Unibet, men penger er ikke alt. Vi hadde ikke samarbeidet med en partner som ikke var seriøs.
  • Utdanning for alle spillere, trenere og ledere i Allsvenskan gjennomføres hvert år for å forhindre problemer med kampfiksing og spillmisbruk.
  • Europafondet gir støtte til klubben som skal spille kvalifisering for spill i Europa
  • Unicoach er et langsiktig samarbeid mellom SEF og Unibet for å bygge opp ungdomsakademier i toppklasse for å sikre en holdbar utvikling mot bedre utviklingsmiljøer for våre ungdommer og deres trenere. Merk at ingen reklame rettes mot disse ungdommene i forbindelse med virksomheten.
  • AI prosjekt
  • Månedens spille og Hjemmeklubben er andre type tiltak for sporten
  • Integrity Officers hos samtlige klubber
  • Forskning/KI-rapport om bl.a. spillproblematikk, mental helse og netthat
  • Vi er til stede i Almedalen som er Sveriges fremste politiske møteplass

Se hele innlegget her: