På Spillkonferansen hos NBO presenterte Michael Johannesen fra den danske Spillemyndigheten utviklingen i det danske spillmarkedet etter at lisensmodellen ble innført i 2012.

Danmark kan vise til høy kanaliseringsgrad og økt digitalisering i spillmarkedet.

-Danmark opplever stor vekst på nettkasino og bruk av mobile plattformer. Kanaliseringsgraden har økt fra 38 prosent i 2012, til hele 91,5 prosent med dagens modell. Målsettingen er 100 prosent, og vi følger opp med en rekke tiltak for ansvarlig spill og bekjempelse av ulovlig aktivitet, sa Johannesen. Under sin presentasjon på Spillkonferansen hos NBO gikk Michael Johannesen, kontorsjef i Spillmyndigheten, gjennom hovedtrekkene i utviklingen og hvilke tiltak myndigheten jobber med i dag.

 

Regulert marked i vekst

Siden lisensmodellen ble innført i 2012 har det regulerte spillmarkedet i Danmark vokst fra 9 milliarder til 11 milliarder danske kroner i bruttonasjonalinntekt (BSI) i 2024. Fordelingen ser i dag slik ut:

  • Lotterier: 3,7 mrd.
  • Nettkasino: 3,5 mrd.
  • Veddemål: 2,2 mrd.
  • Spilleautomater: 1,1 mrd.
  • Landbaserte kasinoer: 368 mill.

-Særlig nettkasino har hatt sterk vekst, med en økning på 229 prosent siden lisensmodellen ble etablert. Samtidig har spill via mobile enheter steget fra 11 til 70 prosent i samme periode, noe som må ses i sammenheng med den teknologiske utviklingen i hele verden, fortalte Johannesen.

Høy kanaliseringsgrad

Kanaliseringsgraden har økt fra rundt 38 prosent under monopolet, til 91,5 prosent i 2024. – Dette er et viktig resultat, og viser at dagens modell fungerer. Men vi har fortsatt ambisjoner om å komme helt opp mot 100 prosent.

Spillmyndigheten i Danmark ble etablert i 2000 og har i dag 148 ansatte. 135 av disse sitter i Odense, de resterende er plassert strategisk geografisk i Danmark og foretar fysisk tilsyn. Etaten er underlagt Skatteministeriet, og har ansvar for å sikre et ordnet og godt regulert spillmarked i Danmark, hvor spillerne er beskyttet mot uredelig og ulovlig spill. -Vår rolle har utviklet seg i takt med at markedet har modnet. Vi administrerer lovgivningen om pengespill, inkludert utstedelse av lisenser og tilsyn med tilbydere. I tillegg arbeider vi med å sikre ansvarlig spill, samt bekjempe hvitvasking, kampfiksing og ulovlig spill. Blant internasjonale samarbeidspartnerne er selskaper som Google, Meta og Apple, fortalte Joannesen.

Fortsatt utfordringer

Han la ikke skjul på at det fortsatt er utfordringer i markedet og pekte i sitt innlegg på tre områder:

  • Bekjempelse av ulovlig spill
  • Pengespillproblemer
  • Digital utvikling

-Spillmyndigheten arbeider med informasjonskampanjer og tiltak for ansvarlig spill, spesielt rettet mot unge voksne. Et eksempel er ROFUS, det danske selvekskluderingsregisteret, som gjør det mulig for spillere å sperre seg selv ute fra lisensierte aktører. I februar 2025 lanserte vi kampanjen «TA DET ROFUS», rettet mot unge menn i alderen 18–20 år. Målet er å øke bevisstheten rundt verktøy for ansvarlig spill. Det samme gjelder kampanjen «Spill smart», som informerer om merkeordningen for lisensierte aktører. Kampanjene har en form som er skreddersydd til nettopp denne målgruppen, avsluttet Michael Johannesen.

Se hele innlegget her: