Kommentar fra NBO publisert i Kampanje 25/2

https://kampanje.com/markedsforing/2020/02/–alarm-gamblere-verves/

– Etter mitt skjønn er ikke dette noe annet enn skjult direktemarkedsføring for å huske å tippe, skriver Carl Fredrik Stenstrøm i Norsk bransjeforening for onlinespill.

Debatten om pengespill i Norge er ikke alltid så lett å forstå.
Fakta står mot følelser – og gamle monopoler står mot nye og digitale utfordrere. En gjenganger i kampen for å beholde statsmonopolet Norsk Tipping, er argumentet om at bettingselskapet på Hamar bidrar til å begrense «pushing» av pengespill.

I februar gjennomførte Norsk Tipping konkurransen «Vekking fra Hamar». Alle som legger inn mobilnummeret sitt får en «wake up call» fra spillselskapet. En heldig vinner får 100.000 kroner, mens tusenvis av andre deltakere får opplest en lett tilslørt reklame på telefonen.

Norsk Tipping forteller stolt i Kampanje at de har ringt 1,9 millioner vekketelefoner og vervet 10.000 nye betting-kunder. Nesten en halv million nordmenn deltok på dette markeds-stuntet.

Det interessante er at denne «tjenesten» blir godt mottatt av alle de som ønsker seg fortsatt spillmonopol – protestene har i hvert fall uteblitt. Etter mitt skjønn er ikke dette noe annet enn skjult direktemarkedsføring for å huske å tippe. Men det er kanskje helt ok – så lenge avsenderen kommer fra Hamar?

Dersom noe tilsvarende hadde blitt gjennomført av et utenlandsk spillselskap, kan jeg levende forestille meg at monopol-forkjemperne hadde stilt seg opp i kilometerlange hylekor. Men på Hamar, der har man amnesti – så lenge det foregår i monopolets tjeneste.

Slik praksis er nå, har vi en spill-politikk som oppfordrer til god, gammeldags dobbeltmoral. Kan vi ikke heller endre reglene – og innføre et felles regelverk for alle som ønsker å tilby ansvarlige sports- og underholdningsspill i Norge?

Da må også Norsk Tipping måles mot samme standarder som sine konkurrenter.