Redaktør i Kampanje, Knut Kristian Hauger, snakket til spillkonferansen om mediebransjen og spillindustrien. Den respekterte mediemannen hadde klare meninger om dagens situasjon og fremtidens utvikling.
Hvordan har bortfallet av penger fra spillindustrien påvirket bransjen?
-Vi i Kampanje følger jo mediemarkedet, medieaktørene, men også hele den kreative produksjonsbransjen nøye. Det er klart at det nå er tøffe tider i media og det er mange aktører som taper penger. Det er i tillegg åpenbart at alle lekkasjer ut av dette markedet er vondt, og vi ser hvordan vi i løpet av noen år har gått fra fire ganske potente TV-hus med tilstedeværelse på det norske markedet. Hvis man har på seg TV- og mediebrillene er det veldig synd å se at bransjen svekkes og at det produseres stadig mindre norsk innhold. Det igjen medfører at man konsumerer mer og mer utenlandsk innhold. Jeg tenker jo at Norge som et lite marked må være litt på vakt i forhold til at vi fortsatt evner å lage historier og fortellinger på norsk om Norge som igjen engasjerer det norske folk. Jeg tror det er kjempeviktig.
Hauger har falkeblikk på hele bransjen og har selvsagt lagt merke til eksempelvis de langdryge forhandlingene om fotballens rettigheter. -Forhandlingene om en del av fotballrettighetene fra UEFA har trukket veldig ut på tid. Jeg tror aldri det har vært så tett opp mot sesongstart noen gang før en avtale har blitt signert. Dette handler jo om mindre konkurranse i markedet, og dermed forhandling om pris. Om denne nedgangen har noe med bettingpenger å gjøre er ikke så lett å si, men man skal ikke se bort i fra at noen aktører med bidrag fra bettingpenger ville vært mer på hugget og villige til å komme med høyere bud. Det er mange elementer som spiller inn og alt henger sammen med alt her.
Meninger om politikken i Norge
-Jeg savner kanskje litt mer prinsippfasthet hos politikerne. Hvis man ønsker å ta de problemer pengespill medfører på alvor, og hvis vi virkelig mener at dette er et stort problem og at markedsføringen av spill er et problem i så måte, da burde vi gå så langt som å si at markedsføring er forbudt. Dette gjelder i så fall markedsføring av spill enten du heter Norsk Tipping eller Unibet.
Han fortsetter: -Jeg heller kanskje mot en modell der vi får inn litt forsiktig konkurranse med 3-4 lisenser som kan konkurrere på en ansvarlig måte med hverandre i forhold til markedsføring og kanskje med noen særregler rundt eksempelvis skatt. Så langt har jeg ikke tenkt, men et eller annet sted i dette landskapet ser jeg for meg en fornuftig utvikling rent personlig. Men som sagt; Jeg savner mer prinsippfasthet. Enten må vi tørre å si at det er lov å markedsføre, om du heter Norsk Tipping eller noen annet. Ellers må vi si at vi ikke vil ha dette, siden det skaper så store skadevirkninger.
Om pengespillreklame i Norge
-NRK har vært veldig gode på å lage «reklameflater» for Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. Det var vel til og med NRK som kom på den geniale idéen med «pling» i tippekampene? Det blir spennende å se om dette blir en sak som blir løftet politisk nå. Det er valg neste år og mye vil nok avhenge av hvordan dette løftes opp da, avrundet Knut Kristian Hauger.